Què és la Psicologia?
Origen, evolució i objecte destudi.
El terme psicologia està
format per dos paraules: psykhé=ànima
(principi de vida) i logos=estudi, ciència,
investigació. Actualment la Psicologia és una ciència que
es dedica a investigar el comportament humà des de la
vessant més física, entesa com a conducta, fins a la
vessant més psíquica o mental. Però no era ben bé així en
els seus inicis.
Els orígens de la Psicologia es poden
situar a lantiga Grècia en lexpressió atribuïda a
Sòcrates coneix-te tu mateix inscripció del
temple de Delfos-, i en les antigues creences
òrfiques i pitagòriques (segles VI-V
a.n.e). Foren aquestes les que van introduir la
creença de lexistència dun principi superior al
cos soma- que anomenaren ànima
psykhé-. Pels òrfics lànima era
entesa com un principi vital, dinàmic, espiritual i
immortal, que es contraposa va al cos entès com a
material, mortal, passiu i estàtic. Lànima, però, estava
empresonada en el cos i calia seguir uns ritus concrets
per alliberar-se de les cadenes corporals a les que
estava sotmesa. La necessitat de purificar lànima
mitjançant diferents rituals, conduirà als primers
filòsofs a considerar el coneixement com un element
important per a la salvació de lànima, per a la seva
immortalitat.
Aquest interès per un
principi espiritual diferent al cos, de fet no era nou,
sinó que tenia les seves arrels en les primeres cultures
humanes. Per exemple: els Bosquetans donen a aquest
principi el nom de now
(que sidentificava amb el destí); els Lugbara (Uganda)
fan referència a lorinda (principi exclusiu dels
homes). A Egipte i a Babilònia, també van
manifestar la
creença en lexistència en lhumà de quelcom més a
part del cos, a través dels seus rituals mortuoris i
mites.
Tanmateix, els primers
estudis més importants del que sanomenava ànima, tenen
el seu punt de partida al voltant del segle IV a
Grècia. Així és com, Plató dedicarà una part
de la seva filosofia a tractar la qüestió de la
immortalitat de lànima per a justificar racionalment (no
míticament) la seva teoria de les idees. Si les idees
existeixen, aleshores lànima les ha dhaver contemplat
abans dintroduir-se al cos. A més a més, lànima esta
dividida en diferents parts: raó, voluntat i instints.
Daquesta manera sexplica el comportament humà, com una
lluita entre les diferents parts de lànima.
Un altre filòsof
Aristòtil en el seu tractat de psicologia ofereix
un aspecte més biologista a la teoria de lànima: aquesta
ja no és immortal sinó que es transmet per herència,
tenint més importància, utilitzant la terminologia
actual, els caràcters adquirits genèticament.
Tant les reflexions de
Plató, com les dAristòtil donaran el tret de sortida al
que sha anomenat la Psicologia filosòfica que tindrà
continuïtat en altres pensadors fins el segle XIX, inici
de la Psicologia
científica.
Durant lèpoca
medieval lànima pren una dimensió molt més
religiosa. En aquella època lànima sidentifica amb la
divinitat, perquè ha estat atorgada als humans per una
instància superior. Però, igual que en èpoques anteriors
consideren que en el comportament també intervé el cos,
lloc dels desigs i passions que allunyen a lhumà de la
seva essència més pura i de la divinitat.
És a partir del
s.XVII que el concepte dànima va deixant pas al
concepte de ment. R. Descartes estableix una
dualitat entre cos: regeix els actes involuntaris o
reflexes innats; i la ment o ànima: regeix els actes
voluntaris. El problema està en com es relacionen les
dues substàncies, cos (extensió) i ànima (pensament),
perquè la seva naturalesa és diferent. La solució
cartesiana duna glàndula pineal no tindrà gaires
seguidors.
A partir del s.XIX
amb la influència de la teoria de levolució (importància
de ladaptació als estímuls ambientals) i dels avenços
científics en el camp destudi de les vies nervioses
(J. Müller: dependència entre el físic i el
psíquic) i del mètode experimental, la psicologia o
estudi de la ment, pren un caràcter més científic i se
separa de la filosofia. La data de naixement de la
Psicologia científica és el 1879 quan W.
Wundt funda el primer laboratori de psicologia
experimental a Leipzig (Alemanya).
És aleshores quan la
Psicologia pren un camí més experimental, que la
conduirà des de lestudi de lestructura de la ment o
consciència (W. Wundt: estructuralisme) i
dels seus processos psicològics; a lestudi del
funcionament i utilitat dels continguts de consciència
(W. James: funcionalisme); fins a lestudi
de la conducta o behavior (J.B. Watson:
behaviorisme o conductisme) com a resultat de la
resposta a uns estímuls.
Classificació de la història de la psicologia
segons lobjecte destudi
(McDougall 1912)
Una psicologia de lànima que seria una
psicologia metafísica, substancialista i
espiritualista, que aniria des de la filosofia grega
fins a Descartes
Una psicologia de la ment, que seria una
psicologia dels continguts mentals, emmarcada en
lèpoca moderna fins al segle XIX. Aquesta psicologia
podria englobar la psicologia de la consciència,
que sorgiria en el segle XIX i que representaria
lobjecte destudi de la naixent psicologia
experimental.
Una psicologia de la conducta, que se
situaria en el segle XIX, dins del si de la psicologia
científica, que converteix la psicologia com a ciència
positiva i sinteressa per lobjectivitat dels seus
mètodes i lestudi de lactivitat públicament
observable, és a dir, la conducta externa, mesurable i
quantificable.
Avui en dia la psicologia ha experimentat un canvi
conceptual que condueix a parlar duna psicologia de la
ment i la conducta, ja que la psicologia actual
sinteressa no només per la conducta externa, sinó també
per explicar la complexa conducta humana mitjançant la
comprensió duna sèrie de processos mentals, és a dir,
prova dexplicar, a més de la conducta externa, la
cognició humana.
|